Fremover ser det ut som at det går mot dårligere tider og trangere økonomi i Norge. Dette vil medføre at mange selskap kan komme i en likviditetsskvis etter hvert. Derfor har vi laget en oppsummering av ni tips som kan være nyttig å ta i bruk:
- Fakturer med en gang arbeidet er utført og varen er levert. Og ikke minst: send fakturaen som EHF! Da kommer fakturaen direkte inn i økonomisystemet og kunden får det reelle antall dager med forfall til å betale fakturaen.
- Automatiser purre- og inkassoprosessen. Her finnes det mange gode systemer som man kan knytte direkte opp mot økonomisystemet. Samtidig har man inkassoløsninger som lar deg purre på en «mild» måte. Det betyr i grunn at språket og innholdet ikke er så strengt utformet. Dette kan kanskje være et kompromiss for de som har vegret seg for å automatisere purre- og inkassorutiner?
- Reduser varelageret ditt til et minimum. Bruk tid på å lage gode innkjøpsrutiner og innarbeid praksis rundt lagerstyring slik at man ikke brenner inne med varer som man ikke får solgt.
- Hør med leverandører om det er mulig å få lengre betalingsfrister og eventuelt øke kreditten.
- Er det mulig å få korte ned på forfallstiden på dine egne fordringer? Snakk med kundene dine om det er mulig å redusere antall forfallsdager.
- Snakk med banken og vurder om kassekreditt eller bufferløsninger er aktuelt for deg.
- Utarbeid budsjett som du igjen kan bruke som grunnlag for både resultat- og likviditetsprognoser. Jo før du vet at du må gjennomføre tiltak, jo større er sjansen for at du faktisk klarer å gjennomføre tiltakene.
- Vurder om det kan være hensiktsmessig å selge fordringene til et factoringselskap.
- Har du riktig økonomisystem? Velg et system der både du og regnskapsfører kan jobbe sømløst, og som legger til rette for at både innbetalinger og utbetalinger er synkronisert og oppdatert.